Gdańska Szkoła Kantorów 2024/2025
Początek: 12 października 2024Koniec: 28 czerwca 2025
Regulamin warsztatów: Link
- Opis
- Komunikaty
- Prowadzący
- Harmonogram
- Zajęcia
- Wesprzyj nas
- Galeria
- Organizatorzy
- Miejsce wykładów - OCEiK
Gdańska Szkoła Kantorów jest dziełem powstałym z potrzeby dbania o piękno muzyki liturgicznej, która ma służyć dobru wiernych oraz łączyć środowiska tworzące przestrzeń muzyki liturgicznej w Kościele.
Celem Szkoły jest wyposażenie słuchacza w wiedzę i umiejętności niezbędne do samodzielnego prowadzenia scholi podczas Mszy św. czy nabożeństw - z zachowaniem dobrego poziomu wykonawczego.
Program nauczania obejmuje zajęcia teoretyczne oraz praktyczne - muzyczne i liturgiczne, m. in.: zbiorową i indywidualną emisję głosu, podstawy dyrygowania, śpiew wielogłosowy, chorał gregoriański, śpiew tradycyjny i prawosławny, zasady muzyki, czytanie nut głosem, indywidualną praktyka instrumentu klawiszowego, dobór repertuaru, teologię liturgii, metodykę prowadzenia scholi wraz z praktyką.
Do poprowadzenia zajęć zaprosiliśmy Specjalistów, dla których dbałość o piękno liturgii oraz całościowy rozwój uczniów (nie tylko muzyczny!) są bardzo istotne.
Do GSK zapraszamy zarówno osoby, które dotąd nie pełniły funkcji kantora oraz te, które mają już doświadczenie podobnej posługi w Kościele - dla pogłębienia warsztatu, poznania niewyobrażalnego bogactwa Liturgii i poczucia bycia jej częścią. Proponujemy podział na grupy zaawansowane i niezaawansowane z przedmiotów takich jak Kształcenie słuchu, Indywidualna praktyka instrumentu czy Podstawy dyrygowania.
Aby zostać uczestnikiem Szkoły, nie wymagamy wykształcenia muzycznego bądź praktyki w tej dziedzinie. Jeśli posiadają Państwo słuch muzyczny i otwarte serce zapraszamy do wysyłania zgłoszeń, pod koniec września spotkamy się wspólnie na przesłuchaniu do naszej Szkoły!
Nauka w Gdańskiej Szkole Kantorów trwa 2 lata (4 semestry).
Limit przyjęć na I rok: 30 osób.
Opłata za I rok nauki (2 semestry) wynosi 2500zł (w tym 50 zł opłaty rekrutacyjnej), za II rok nauki natomiast 2450 zł i w przypadku obu roczników jest bezzwrotna. Istnieje możliwość płatności ratalnej w następujących wariantach:
- 1 rata 2450 zł (termin: do rozpoczęcia pierwszych zajęć),
- 2 raty po 1225 zł (terminy: 1 - do rozpoczęcia pierwszych zajęć, 2 - do rozpoczęcia II semestru).
Zapisy przez formularz zgłoszeniowy od sierpnia 2025 roku.
W roku akademickim 2024/25 zapraszamy Absolwentów GSK oraz Wolnych Słuchaczy GSK na wybrane fakultety i wykłady zmienne!
więcej informacji w Aktualnościach oraz Regulaminie w "Linku" powyżej
Jeśli zechcesz wesprzeć naszą Szkołę, wpłać datki na nr konta GSK z dopiskiem „Gdańska Szkoła Kantorów - wsparcie”. Możesz również zostać naszym Patronem za pośrednictwem portalu Patronite.
więcej informacji w zakładce "Wesprzyj nas"
Serdecznie zapraszamy!
Śledźcie nas na Facebook i Instagram
grafika: Joanna Grabarska
Brak rekrutacji na rok 2024/25
Zajęcia otwarte z emisji głosu
W najbliższą sobotę zapraszamy na otwarte zajęcia z emisji głosu, które poprowadzi nasza Wykładowczyni - mgr Aleksandra Borowiecka, na co dzień pracująca ze Studentami GSK w ramach indywidualnej emisji głosu oraz praktyki nstrumentalnej.
Ostatnie wykłady zmienne
Semestr letni dobiega końca.
🪇 Pomimo nadciągającej sesji, nasi Drodzy Kantorzy mają zapewnione wykłady z samymi znamienitymi Osobowościami podczas zbliżających się zjazdów!
⭐️ dr Łukasz Bilski ⭐️ dr Aneta Krupka ⭐️ dr Łukasz Hajduczenia ⭐️ mgr Anna Korwel
👉 (Bio Wykładowców)
😍 Cykl otwartych wykładów jest dostępny dla Każdego, kto chciałby stać się Wolnym Słuchaczem GSK.
🫵 Możesz jeszcze dołączyć! Napisz do nas na koordynator@muzykaliturgiczna.pl do czwartku 23 maja br. do godz. 8.00.
Zapisy na wykłady zmienne obowiązują cały rok akademicki 😊
Wykładowcy Gościnni w semestrze letnim
Puk puk!
Pomiędzy kolejnymi dniami Wielkiego Postu, pozwólcie, że przedstawimy Wam naszych znakomitych Wykładowców Gościnnych w semestrze letnim Gdańskiej Szkoły Kantorów!
- dr Łukasz Hajduczenia - śpiew prawosławny
- mgr Anna Korwel, nowa Prowadząca w naszym zespole , logopedka, pedagog, terapeutka pedagogiczna, więcej o działalności Ani tutaj https://strefapogadania.pl/
- Wojciech Sznyk OP - pieśni dawne
- dr Łukasz Bilski - historia muzyki liturgicznej
- dr Aneta Krupka - przepisy w muzyce liturgicznej
- oraz również pierwszy raz i nie ostatni (!), mimo że na co dzień mieszka w Rzymie -
- Karol Cetwiński OSB - wstęp do Liturgii Godzin
Więcej o bio Wykładowców tutaj https://muzykaliturgiczna.pl/warsztat/21/#3
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury / Stowarzyszenie muzykaliturgiczna.pl
Msza na zakończenie semestru
Serdecznie zapraszamy na uroczystą Mszę Świętą z udziałem scholi złożonej ze Studentów Gdańskiej Szkoły Kantorów, w najbliższą sobotę, 27.01. o godz. 18.00 w kościele św. Józefa przy Oblackie Centrum Edukacji i Kultury w Gdańsku.
autorka plakatu: Joanna Grabarska
Wykładowcy - wykłady otwarte
Harmonogram wykładów zmiennych 2023/24
grafika: Joanna Grabarska
Zgłoś chęć uczestnictwa i napisz do nas na koordynator@muzykaliturgiczna.pl, otrzymasz formularz ze szczegółowymi informacjami oraz terminami zjazdów.️
Zapisy na wykłady zmienne obowiązują cały rok akademicki
HARMONOGRAM:
OTWARTE wykłady zmienne
Zapraszamy do skorzystania z NOWEJ propozycji dla Każdego, kto chce zostać Wolnym Słuchaczem GSK nieodpłatnie! Proponujemy otwarte wykłady zmienne ze znakomitymi Gościnnymi Wykładowcami!
Historia muzyki liturgicznej (dr Łukasz Benedykt Bilski)
Teologia liturgii (dr Aneta Krupka)
Liturgia Mszy św. (dr Aneta Krupka)
Pieśni dawne (Wojciech Sznyk OP)
Liturgiczny śpiew tradycyjny (Łukasz Miśko OP)
Przepisy w muzyce liturgicznej (ks. dr hab. Jacek Bramorski)
Jak się na nie dostać
Zgłoś chęć uczestnictwa i napisz do nas na koordynator@muzykaliturgiczna.pl, otrzymasz formularz ze szczegółowymi informacjami oraz terminami zjazdów.️
👉 Zapisy na wykłady zmienne obowiązują cały rok akademicki
fot. kitekfoto.pl
FAKULTETY dla Absolwentów GSK
Czy wiesz, że...
👉 jeśli jesteś Absolwentem GSK 😍 możesz fakultatywnie dołączyć do wybranych zajęć?
👉 aby zapisać się na odpłatne zajęcia, napisz na adres mailowy: koordynator@muzykaliturgiczna.pl i zgłoś chęć uczestnictwa w następujących fakultetach:
💙 śpiew wielogłosowy
🤍 indywidualna emisja głosu
🖤 indywidualna praktyka instrumentu
💙 dyrygowanie
🤍 czytanie nut głosem i kształcenie słuchu
🖤 chorał gregoriański
👉 szczegóły dotyczące kosztów znajdują się w Regulaminie pod Linkiem
👉 zapisy Absolwentów GSK na fakultety trwają w trakcie Rekrutacji do GSK na nowy rok akademicki
REKRUTACJA
REKRUTACJA 2023/2024
WIĘCEJ INFORMACJI
Aby zostać słuchaczem GSK należy:
- zarejestrować / zalogować się na stronie https://muzykaliturgiczna.pl/
- wypełnić formularz zgłoszeniowy: Formularz
- uiścić opłatę rekrutacyjną w wysokości 40 zł
(dane do przelewu - patrz poniżej: opłata) - otrzymają Państwo zaproszenie na przesłuchanie w jednym z dwóch terminów we wrześniu, konkretne daty podamy później (warto przygotować sobie dowolny utwór, niekoniecznie z zakresu muzyki sakralnej)
- o przyjęciu do szkoły zostaną Państwo poinformowani drogą mailową.
Opłata za I rok nauki (2 półrocza) wynosi 1990 zł (w tym 40 zł opłaty rekrutacyjnej), za II rok nauki natomiast 1950 zł.
Istnieje możliwość płatności ratalnej w następujących wariantach:
- 1 rata 1950 zł (termin: do rozpoczęcia pierwszych zajęć, tj. 7.10.2023),
- 2 raty po 975 zł (terminy: 1 - do rozpoczęcia pierwszych zajęć, tj. 7.10.2023, 2 - do rozpoczęcia II semestru, tj. 17.02.2024).
Opłat dokonujemy na rachunek bankowy nr: 74 1240 5442 1111 0011 2928 4548
Odbiorca: Gdańska Szkoła Kantorów, 80-236 Gdańsk, Al. Grunwaldzka 5.
Tytuł przelewu: „Gdańska Szkoła Kantorów”, imię i nazwisko uczestnika, kwota opłaty.
Osoby, które zechcą wesprzeć naszą inicjatywę, mogą wpłacać datki na ten sam nr konta z dopiskiem „Gdańska Szkoła Kantorów - wsparcie”.
Warunkiem zaliczenia semestru jest frekwencja na poziomie min. 70% oraz zdanie sesji.
Po zaliczeniu II semestru, Uczestnik otrzymuje zaświadczenie ukończenia I roku nauki, natomiast po IV semestrze - dyplom ukończenia edukacji w GSK.
W razie jakichkolwiek niejasności zapraszamy do kontaktu: koordynator@muzykaliturgiczna.pl.
Rekrutacja na rok akademicki 2023/24 odbywa się w terminie 15.08.-15.10.2023 r.
Do zobaczenia i usłyszenia!
Organizatorzy
Część warsztatową poprowadzą
dr hab. Sławomir Bronk
Absolwent dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006) oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Stopień doktora w zakresie dyrygentury uzyskał w 2011 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie, zaś doktora habilitowanego w 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.
W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus, odnoszący sukcesy podczas konkursów i festiwali chóralnych w kraju i zagranicą. Na zamówienie Sławomira Bronka powstały liczne utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Ze swoimi zespołami wykonał kompozycje o charakterze sakralnym, takie jak: Kaszubskie Magnificat Michała Sławeckiego, Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera, Kaszubskie Stabat Mater – Matczi serce i Missa Cassubiae Anny Rocławskiej-Musiałczyk.
Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017.
Jako wokalista i kameralista – kontratenor specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą, m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował z m.in. takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Jako solista – kontratenor nie stroni od wykonawstwa muzyki współczesnej, ma na swoim koncie prawykonanie psalmów do tekstów w języku kaszubskim Anny Rocławskiej-Musiałczyk oraz Adama Diesnera. W maju 2019 roku brał udział w premierowym wykonaniu oratorium Marka Raczyńskiego pt. Angeli et Archangeli, wykonując partię Rafaela.
(Chorał gregoriański, Zbiorowa emisja głosu, Śpiew wielogłosowy)
dr Aneta Majda
Absolwentka Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (Dyrygentura chóralna, Sztuki muzyczne) oraz kierunku Logopedia na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestniczka wielu międzynarodowych i polskich kursów dyrygenckich oraz warsztatów chóralnych (Szwecja, Singapur, Wielka Brytania, USA, Ekwador, Jamajka, Estonia, Hiszpania, Sri Lanka, Korea Południowa, Indonezja, Włochy). Współpracowała z zespołem muzyki dawnej Cappella Gedanensis, chórem gospel Et In Terra, założycielka chóru kameralnego Kolektyw Wokalny, chóru projektowego Chordae Vocales, wykładowca Gdańskiej Szkoły Kantorów (klasa dyrygentury, śpiew wielogłosowy, emisja głosu) oraz Akademii Muzycznej w Gdańsku (Metodyka śpiewu zbiorowego).
Od 2013 r. pod jej dyrekcją Akademicki Chór UG zdobył liczne nagrody i wyróżnienia na konkursach w Polsce i za granicą. Od listopada 2021 roku pełni funkcję II Dyrygenta Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego. Od 2023 roku jest Dyrektorem artystycznym Gdańskiej Szkoły Kantorów, działającej przy Oblackim Centrum Kultury. W uznaniu za wybitne osiągnięcia artystyczne pod dyrekcją Anety Majdy, Akademicki Chór Uniwersytetu Gdańskiego otrzymał nagrodę finansową z rąk Rektora Uniwersytetu Gdańskiego, prof. nadzw. dr hab. Jerzego Piotra Gwizdały. W lipcu 2022 roku otrzymała Indywidualną Nagrodę z rąk Rektora UG prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego za osiągnięcia w pracy zawodowej oraz w 2023 roku Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury.
(Podstawy dyrygowania - grupa zaawansowana, Zbiorowa emisja głosu, Indywidualna emisja głosu, Śpiew wielogłosowy)
mgr Faustyna Hinc
Magister sztuki (2017), absolwentka dyrygentury chóralnej (2023, licencjat) w klasie dyrygentury chóralnej prof. dr hab. Aleksandy Grucza-Rogalskiej w Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz Szkoły Kantorów w Krakowie (2017).
Od 2015 roku związana z muzycznym środowiskiem klasztoru oo. Dominikanów w Gdańsku, gdzie prowadzi Chór św. Mikołaja, orkiestrę i scholę dorosłych. W 2023 roku z Chórem św. Mikołaja zdobyła Złoty Dyplom na XV Pomorskim Festiwalu Pieśni Pasyjnych w Kielnie oraz zwyciężyła w kategorii chórów parafialnych.
Od 2019 roku wykładowca przedmiotów teoretycznych i praktycznych oraz założycielka Gdańskiej Szkoły Kantorów, a od 2023 roku dyrygent chórów I i II st. w Państwowej Szkole Muzycznej w Słupsku. Czynna chórzystka Chóru Music Everywhere pod dyrekcją dr Beaty Śnieg, z którym regularnie koncertuje m. in. w projekcie „Karuzela gna”.
Regularnie uczestniczy w kursach mistrzowskich z zakresu dyrygentury i emisji głosu, dotychczas m. in. z prof. Johannesem Knechtem, prof. Renatą Szerafin-Wójtowicz, dr Barbarą Tritt. W wolnych chwilach komponuje i aranżuje utwory liturgiczne na chór mieszany i orkiestrę.
(Podstawy dyrygowania - grupa podstawowa, Śpiew wielogłosowy, Dobór repertuaru)
mgr Emilia Wawrzusiszyn
Flecistka, absolwentka gdańskiej Akademii Muzycznej w specjalnościach Muzyka kościelna oraz Edukacja muzyczna. Nauczyciel w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Henryka Wieniawskiego w Gdańsku i wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku.
Kantor, dyrygent i organistka, zafascynowana śpiewem gregoriańskim. Śpiewa w scholi "Monodia caelestis". Doradca metodyczny i konsultant Centrum Edukacji Artystycznej. Związana ze Szkołą Ewangelizacji (SESA) w Gdańsku. Sopocianka, szczęśliwa żona.
(Zasady muzyki, Czytanie nut głosem i kształcenie słuchu - grupa zaawansowana, Indywidualna praktyka instrumentu)
mgr Aleksandra Borowiecka
Absolwentka studiów I st. w Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (edukacja artystyczna ze specjalnością: dyrygentura chóralna). Absolwentka (dyplom z wyróżnieniem) studiów II st. na Wydziale Edukacji Muzycznej, Chóralistyki i Muzyki Kościelnej, Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Absolwentka VIII Edycji studiów podyplomowych z chórmistrzostwa i emisji głosu organizowanych przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.
Swój warsztat dyrygencki zaczęła szkolić jako asystent dyrygenta Chóru Music Everywhere w Gdańsku, asystent dyrygenta chóru LO XVII we Wrocławiu, a od 2016 roku jako samodzielny dyrygent Chóru Canto Veloce Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Strzelinie.
Technikę wokalną rozwijała w projekcie Polski Narodowy Chór Młodzieżowy edycji 2016, 2017 i 2018 oraz podczas licznych warsztatów pod okiem takich specjalistów jak: prof. Elżbieta Wtorkowska, dr hab. Ewa Rafałko, Joanna Łukaszewska, Ewa Bienias, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Ewa Biegas, dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny.
Obecnie pełni funkcję kuratoria regionu Warmińsko-Mazurskiego projektu Akademia Chóralna- Śpiewająca Polska. Pracuje jako dyrygentka chórów Samorządowej Szkoły I st. w Dywitach oraz chóru ŚpiewAK Szkoły Podstawowej nr 1 im. Armii Krajowej w Ostródzie. Prowadzi profil na FaceBook oraz Instagram o nazwie DyryAgentka, który promuje chóralistykę i edukację muzyczną.
(Indywidualna emisja głosu, Indywidualna praktyka instrumentu)
mgr Filip Cieszyński
Urodzony w Gniewie; dyrygent, organista, kompozytor, aranżer; absolwent klasy dyrygentury chóralnej w klasie dr hab. Anny Wilczewskiej (2019) oraz klasy organów prof. Romana Peruckiego i dr hab. Hanny Dys (2020) w gdańskiej Akademii Muzycznej.
Uczestniczył w wielu kursach dyrygentury oraz improwizacji i interpretacji muzyki organowej. Przez wiele lat pełnił funkcję organisty wielu parafiach Archidiecezji Gdańskiej, m.in. w parafii pod wezwaniem Najświętszej Maryi Panny Królowej Różańca Świętego w Gdańsku (2015-2021), gdzie prowadził Parafialną Scholę Liturgiczną, z którą zdobył m.in. I Miejsce w kategorii Schole i zespoły wokalne na XII Pomorskim Festiwalu Pieśni Wielkopostnej w Kielnie. W lipcu 2017 roku brał udział w międzynarodowym projekcie World Youth Choir. Laureat I (2018) i II (2020) nagrody w konkursie kompozytorskim na pieśń pasyjną w języku kaszubskim. Współpracuje z Polską Filharmonią Bałtycką, Cappellą Gedanensis, prezentuje wielkie organy w Archikatedrze Oliwskiej.
Od 2020 roku pracuje jako asystent dyrygenta i akompaniator w Akademickim Chórze Uniwersytetu Gdańskiego, a od 2021 roku prowadzi zajęcia kształcenia słuchu i gry na pianinie w Gdańskiej Szkole Kantorów.
(Czytanie nut głosem i kształcenie słuchu - grupa podstawowa, Indywidualna praktyka instrumentu, Indywidualna emisja głosu)
mgr Patrycja Kaleczyc (Koordynator GSK)
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Józefa Raatza. Obecnie obój Orkiestry Miasta Pruszcz Gdański. Uczestniczka kursów mistrzowskich dla oboistów prowadzonych przez: prof. Diethelma Jonasa, prof. Gregora Witta oraz V Seminarium Barokowego prowadzonego przez prof. Paula Esswooda.
Współpracowała m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku, Warmińsko-Mazurską Filharmonią im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Operą na Zamku w Szczecinie, Bałtycką Filharmonią Młodych, Orkiestrą Symfoników Gdańskich (gościnnie - Czerwone Gitary Symfonicznie, Coma Symfonicznie, Lady Pank Symfonicznie). Oboistka w operowych spektaklach międzynarodowych (Chiny, Niemcy).
Zawodowo związana również z chorałem gregoriańskim i śpiewem liturgicznym. Absolwentka Podyplomowych Studiów z Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Wokalistka żeńskiej scholi gregoriańskiej Monodia Caelestis. Członkini Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego (sekcja polska).
Koordynator projektów międzynarodowych przy Domu Pojednania i Spotkań im. Św. Maksymiliana M. Kolbego w Gdańsku.
Od 2022 roku Koordynatorka Gdańskiej Szkoły Kantorów przy Oblackim Centrum Kultury w Gdańsku.
ks. dr hab. Jacek Bramorski
Kapłan archidiecezji gdańskiej. Ukończył szkołę muzyczną II stopnia w klasie wiolonczeli, następnie studiował w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W latach 1985-1991 studiował w Gdańskim Seminarium Duchownym. W 1991 przyjął święcenia kapłańskie. W latach 1994-1998 odbył studia specjalistyczne z zakresu teologii na Papieskim Uniwersytecie „Angelicum” w Rzymie, uwieńczone doktoratem z teologii. W 2004 uzyskał stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk teologicznych. W latach 1998-2009 pełnił funkcję rektora Gdańskiego Seminarium Duchownego. Od listopada 2014 r. jest proboszczem parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gdyni. Należy do Gdańskiego Towarzystwa Naukowego, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych, Stowarzyszenia Teologów Moralistów oraz innych gremiów akademickich. Od 2009 zatrudniony w Katedrze Muzyki Kościelnej na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Muzyki Kościelnej, Edukacji Artystycznej, Rytmiki i Jazzu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Od października 2012 roku pełni funkcję kierownika Katedry Muzyki Kościelnej. Ponadto w Akademii Muzycznej należy do: Senackiej komisji ds. działalności artystycznej, Senackiej komisji ds. działalności naukowej, Odwoławczej komisji oceniającej.
W latach 2010-2018 był redaktorem naczelnym naukowej serii wydawniczej „Musica sacra”, a od 2012 organizuje coroczne Ogólnopolskie Konferencje Naukowe z cyklu „Musica sacra”. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu teologii, estetyki, teologii muzyki, religioznawstwa. W 2012 roku ks. Jacek Bramorski opublikował w Wydawnictwie Akademii Muzycznej w Gdańsku obszerną monografię naukową pt. Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI. 4 lipca 2015 r. w Castel Gandolfo, uczestniczył jako recenzent w uroczystości nadania doktoratu honoris causa Papieżowi Benedyktowi XVI. W 2014 roku odznaczony został „Medalem Komisji Edukacji Narodowej”. W 2016 roku otrzymał od Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski Arcybiskupa Stanisława Gądeckiego prestiżową nagrodą specjalną „Srebrnej Piszczałki” za wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. W 2019 roku powołany został do Kapituły tej nagrody.
Przepisy w muzyce liturgicznej
dr Łukasz Benedykt Bilski
Doktor teologii, autor pracy pt. "Muzyka liturgiczna w świetle hermeneutyki ciągłości Josepha Ratzingera/Benedykta XVI", obronionej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Szczecińskiego. Na tej samej uczelni wcześniej obronił pracę magisterską pod tytułem "Formacja i posługa organisty na przykładzie diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej". Autor artykułów z zakresu muzyki liturgicznej oraz szeroko pojętej teologii muzyki. Jego zainteresowania to: liturgia i muzyka liturgiczna, osoba muzyka kościelnego oraz jego formacja i posługa, teologiczna refleksja papieża Benedykta XVI na temat liturgii i muzyki liturgicznej.
Absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej w Słupsku, ukończył Podyplomowe Studia Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Inicjator, pomysłodawca i organizator Słupskich Warsztatów liturgiczno-muzycznych z cyklu Musicam Sacram in Pomerania. Współpracuje z miesięcznikiem „Christianitas”. Członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych oraz Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji Głosu. Prowadzi samodzielną działalność kompozytorską na potrzeby liturgii.
Historia muzyki liturgicznej
dr Aneta Krupka
Doktor teologii w zakresie teologii dogmatycznej (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) i magister socjologii (Uniwersytet Jagielloński). Adiunktka w Katedrze Teologii Praktycznej Instytutu Nauk Teologicznych Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania badawcze: myśl Karola Wojtyły-Jana Pawła II, antropologia teologiczna i sakramentologia (zwłaszcza chrześcijańskie wtajemniczenie dorosłych). Zaangażowana w Ruch Światło-Życie.
Teologia liturgii, Liturgia Mszy świętej
Wojciech Sznyk OP
Dominikanin, absolwent filozofii na Uniwersytecie Łódzkim, teologii na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Liturgista klasztoru krakowskiego, duszpasterz katechumenatu dorosłych, koordynator Warsztatów Muzyki Niezwykłej i Szkoły Kantorów, opiekun grupy chorałowej Vigilantes i Bractwa San Clemente. Prowadzi zajęcia z Muzyki liturgicznej w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym Dominikanów oraz ze śpiewów diakońskich i kapłańskich w Wyższym Seminarium Duchownym Towarzystwa Salezjańskiego w Krakowie. Przygotowuje materiały do nauki śpiewu liturgicznego na kanale YouTube Liturgia.pl.
Brał udział w nagraniu płyt z muzyką liturgiczną, sakralną i religijną (m.in. „Ite in mundum”, „Alma Redemptoris Mater”, „Maranatha”, „Alle psallite”, „Gaudete”, „Orationes” i „Śpij, Jezu, śpij”).
Pieśni dawne, Zbiorowa emisja głosu, Liturgiczny śpiew tradycyjny - część praktyczna
Łukasz Miśko OP
Dominikanin, prezes Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny. W roku 2007 otrzymał dyplom Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, broniąc pracę z patrologii. Po dwóch latach pracy w Jarosławiu, został skierowany do pracy w zespole duszpasterzy Columbia University w Nowym Jorku. Od tego czasu koncentruje się na formacji liturgicznej wiernych, wykorzystując w swojej pracy muzykę liturgiczną praktykowaną w polskich środowiskach dominikańskich. We współpracy z Christopherem Muellerem przygotowuje tłumaczenia i aranżacje oraz popularyzuje ją w miejscach swojej posługi: Columbia University w Nowym Jorku, Holy Family Cathedral w Anchorage, University of Washington Newman Center w Seattle oraz St. Catherine's Newman Center w Salt Lake City. Rozmiłowany w pielgrzymowaniu szlakiem św. Jakuba w Hiszpanii, ceni sobie pracę z uczniami i studentami oraz teologiczne dyskusje przy lampce dobrego wina.
Liturgiczny śpiew tradycyjny
Łukasz Hajduczenia
Śpiewak, teolog prawosławny, muzykolog. Ceniony konsultant i dyrygent cerkiewny. Absolwent Prawosławnego Seminarium Duchownego, Wydziału wokalnego warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina oraz londyńskiej Guildhall School of Music and Drama. Obecnie jest doktorantem wydziału Artes Liberales UW, gdzie prowadzi badania dotyczące muzycznej sfery liturgii bizantyńskiej.
Wykładowca w Szkole Śpiewu Liturgicznego w Warszawie. Pomysłodawca oraz dyrygent męskiego zespołu myzyki cerkiewnej "Katapetasma".
Jego działalność obejmuje również liczne koncerty muzyki klasycznej, projekty operowe, pedagogikę oraz pracę z zespołami wokalnymi. Oprócz muzyki klasycznej specjalizuje się w wykonawstwie muzyki cerkiewnej różnych okresów i stylów.
Śpiew prawosławny
Karol Cetwiński OSB
Urodził się w Warszawie. W 2012 roku wstąpił do Opactwa Benedyktynów w Tyńcu (Kraków, Polska), gdzie w 2014 roku złożył śluby, a w 2020 przyjął święcenia kapłańskie. W 2020 roku obronił pod kierunkiem Prof. Susi Ferfogli pracę magisterską z teologii w kolegium filozoficzno-teologicznym polskiej prowincji dominikanów w Krakowie. W latach 2014-2020 i od 2022 jest magistrem chóru w Opactwie Benedyktynów w Tyńcu. Jest członkiem polskiej sekcji AISCGre.
Od 2020 roku studiuje śpiew gregoriański w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie pod kierunkiem Prof. Franza Karla Praßla. Od 2022 roku studiuje nauki liturgiczne na Papieskim Instytucie Liturgicznym Św. Anzelma w Rzymie. W latach 2017-2018 studiował także na Podyplomowych Studiach z Monodii Liturgicznej w Krakowie. Od 2014 roku prowadzi w Polsce wiele warsztatów śpiewu gregoriańskiego w środowiskach naukowych i duszpasterskich. Współorganizował międzynarodowe konferencje naukowe poświęcone śpiewowi gregoriańskiemu (2018, 2020 i 2022). Oprócz zainteresowań naukowych i wykonawczych interesuje się także kwestiami edytorskimi: od 2014 pracuje nad Antyfonarzem Monastycznym dla Opactwa Benedyktynów w Tyńcu oraz od 2022 roku nad nowym polskim brewiarzem monastycznym.
Wstęp do Liturgii Godzin
Anna Korwel
Ukończyła międzyuczelniane studia magisterskie na kierunku logopedia (UG i GUM), studia podyplomowe terapii pedagogicznej (UG) oraz studia pedagogiczne z zakresu wczesnej edukacji z logopedią (UG). Bierze udział w licznych kursach i szkoleniach. Posiada między innymi uprawnienia do prowadzenia zajęć metodą Weroniki Sherborne oraz terapii ręki. Trenerka 1 stopnia marki Sensoplastyka®.
Przez ponad 9 lat zdobywała doświadczenie w jednej z niepublicznych gdańskich poradni psychologiczno-pedagogicznych. Obecnie prowadzi prywatną praktykę terapeutyczną - Strefa Pogadania. Stale poszukuje nowych rozwiązań. Empatia i wrażliwość pomagają jej lepiej zrozumieć problemy, z którymi zmaga się indywidualnie każdy Pacjent.
Praktyczne wsparcie kinestezji i motoryki artykulatorów
Tatiana Adamkowicz
Dyrygentka, pedagog, animatorka kultury, coach i tutor. Absolwentka Akademii Muzycznej im.Stanisława Moniuszki w Gdańsku i studiów podyplomowych w zakresie emisji głosu, coachingu i tutoringu. Była członkiem Polskiego Chóru Kameralnego Schola Cantorum Gedanesis oraz wykładowcą gdańskiej Akademii Muzycznej.
Od początku działalności zawodowej jest związana z edukacją artystyczną dzieci, młodzieży i dorosłych. Realizuje również projekty muzyczne z udziałem wybitnych polskich artystów sceny klasycznej i jazzowej.
Przez 20 lat prowadziła Chór Gminy Kolbudy Camerata Santa Cecilia, z którym zdobyła wiele nagród na festiwalach i konkursach chóralnych oraz nagrała płytę z "Pieśniami" Stanisława Moniuszki. Za swoją działalność zespół został uhonorowany medalem Senatu Rzeczpospolitej Polskiej (2010), nagrodą Pro Ecclesiae et Populo (2010, 2015), medalem za zasługi dla Powiatu Gdańskiego (2024) oraz nagrodą Wójta Gminy Kolbudy (2024).
Przygotowanie śpiewu liturgicznego z praktyką, Zasady muzyki, Indywidualna praktyka onstrumentu, wykłady zmienne
fot. Alicja Weydmann
Zajęcia obejmują ok. 17 spotkań, które odbywają się zwykle 2 razy w miesiącu, w soboty, w godzinach 09:00-19:00, w Oblackim Centrum Edukacji i Kultury przy ul. Elżbietańskiej 9/10 w centrum Gdańska.
ROK 2024/2025 GSK
I SEMESTR
12 X 26 X
16 XI 23 XI
14 XII
11 I 25 I
8 II 22 II
II SEMESTR
8 III 22 III
12 IV 26 IV
10 V 24 V
14 VI 21 VI 28 VI (dyplom)
fot. Alicja Weydmann
Przykładowy rozkład zajęć dla I roku (możliwe modyfikacje):
- 09:00-11:00 - zajęcia zmienne (np. teologia liturgii etc.) (2 h)
- 11:15-13:15 - zasady muzyki (45 min)
czytanie nut głosem i kształcenie słuchu (podział na grupy wg stopnia zaawansowania) (75 min) - 13:15-14:00 - przerwa obiadowa (45 min)
- 14:00-15:30 - śpiew wielogłosowy (1,5 h)
- 15:45-16:45 - podstawy dyrygowania (60 min)
- 17:00-19:00 - zajęcia zmienne (np. chorał gregoriański, śpiew psalmów) (2 h)
- indywidualna emisja głosu oraz praktyka instrumentu - podczas trwania innych zajęć; 20 min dla każdego uczestnika podczas zjazdu
Przykładowy rozkład zajęć dla II roku (możliwe modyfikacje):
- 09:00-11:00 - zasady muzyki (45 min)
czytanie nut głosem i kształcenie słuchu (podział na grupy wg stopnia zaawansowania) (75 min) - 11:15-13:15 - zajęcia zmienne (np. śpiew tradycyjny, metodyka prowadzenia scholi etc.) (2 h)
- 13:15-14:00 - przerwa obiadowa (45 min)
- 14:00-15:30 - śpiew wielogłosowy (1,5 h)
- 15:45-16:45 - podstawy dyrygowania (60 min)
- 17:00-17:30 - śpiew psalmów responsoryjnych i aklamacji przed Ewangelią (30 min)
- 17:30-19:00 - przygotowanie śpiewu na liturgię z praktyką (1,5 h)
- indywidualna emisja głosu oraz praktyka instrumentu - podczas trwania innych zajęć; 20 min dla każdego uczestnika podczas zjazdu
fot. Alicja Weydmann
W ciągu 2 lat nauki w GSK przewidziano realizację następujących przedmiotów:
rok I:
- historia muzyki liturgicznej (4 h)
- wprowadzenie do teologii liturgii (2 h)
- teologia liturgii (4 h)
- liturgia mszy świętej (8 h)
- przepisy w muzyce liturgicznej (4 h)
- dobór repertuaru (8 h)
- zasady muzyki (12 h)
- czytanie nut głosem i kształcenie słuchu (20 h)
- emisja głosu (indywidualna) (5 h 20 min - po 20 minut dla uczestnika podczas każdego zjazdu)
- śpiew psalmów responsoryjnych i aklamacji przed Ewangelią (6 h)
- śpiew wielogłosowy (24 h)
- podstawy dyrygowania (16 h)
- chorał gregoriański (12 h)
- liturgiczny śpiew tradycyjny (4 h)
- śpiew prawosławny (4 h)
- pieśni dawne (4 h)
- praktyka instrumentu (indywidualna) (5 h 20 min - po 20 minut dla uczestnika podczas każdego zjazdu)
rok II:
- zasady muzyki (12 h)
- czytanie nut głosem i kształcenie słuchu (20 h)
- emisja głosu (indywidualna) (5 h 20 min - po 20 minut dla uczestnika podczas każdego zjazdu)
- śpiew psalmów responsoryjnych i aklamacji przed Ewangelią (9,5 h)
- śpiew wielogłosowy (24 h)
- podstawy dyrygowania (16 h)
- podstawy harmonii (12 h)
- chorał gregoriański (12 h)
- śpiew prawosławny (3 h)
- metodyka prowadzenia scholi (8 h)
- przygotowanie śpiewu na liturgię z praktyką (22,5 h)
- śpiew kantora (6 h)
- historia muzyki liturgicznej (4 h)
- praktyka instrumentu (indywidualna) (5 h 20 min - po 20 minut dla uczestnika podczas każdego zjazdu)
Możliwe są modyfikacje programu nauczania - dla jeszcze lepszych efektów edukacji.
fot. Alicja Weydmann
Przedmioty podstawowe:
- Zasady muzyki (8h) - mgr Emilia Wawrzusiszyn
- Czytanie nut głosem i kształcenie słuchu (Gr.A , Gr.B - 24h) - mgr Filip Cieszyński, mgr Emilia Wawrzusiszyn Indywidualna emisja głosu (5h20min)- mgr Aleksandra Borowiecka, mgr Filip Cieszyński, dr hab. Sławomir Bronk, dr Aneta Majda
- Indywidualna praktyka instrumentu (5h20min) - mgr Filip Cieszyński, mgr Aleksandra Borowiecka, mgr Emilia Wawrzusiszyn
- Podstawy dyrygowania (8h) - mgr Faustyna Hinc, dr Aneta Majda Chorał gregoriański (12h) - dr hab. Sławomir Bronk Dobór repertuaru (8h) - mgr Faustyna Hinc, o.Łukasz Miśko OP, mgr Emilia Wawrzusiszyn
- Śpiew wielogłosowy (24h) - wykładowcy zmienni
- Śpiew psalmów responsoryjnych i aklamacji przed Ewangelią (4h) - mgr Patrycja Kaleczyc, dr Marek Rogalski
- Zbiorowa emisja głosu (8h) - dr Aneta Majda, Wojciech Sznyk OP, dr hab. Sławomir Bronk
Wykłady zmienne:
- Historia muzyki liturgicznej (5h)- dr Łukasz Benedykt Bilski
- Teologia liturgii (6h) - dr Aneta Krupka Liturgia mszy świętej (8h) - dr Aneta Krupka
- Pieśni dawne (4h) - Wojciech Sznyk OP
- Tradycyjny śpiew liturgiczny (6h) - Łukasz Miśko OP
- Śpiew prawosławny (4h) - mgr Łukasz Hajduczenia
- Przepisy w muzyce liturgicznej (4h) - ks. dr hab. Jacek Bramorski
- Wstęp do Liturgii Godzin (3h) - Karol Cetwiński OSB
Organizator:
S T O W A R Z Y S Z E N I E
Al. Grunwaldzka 5, 80-236 Gdańsk
NIP 9571102371 REGON 369601297
Bank Pekao SA. Sopot ul. Reja 13/15
51 1240 1242 1111 0010 7865 3730
Basia i Jurek Banaszewscy
Zarząd Stowarzyszenia
Oficjany Partner Gdańskiej Szkoły Kantorów
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
dr Aneta Majda (Dyrektor GSK)
mgr Patrycja Kaleczyc (Koordynator GSK)
Oblackie Centrum Edukacji i Kultury oraz Herbaciarnia u Oblatów rozpoczęły swoją działalność 1 grudnia 2019 r.
W ramach projektu rewitalizacji zespołu klasztornego pw. św. Józefa w Gdańsku powstały nastrojowe wnętrza przeznaczone do działalności kulturalno- edukacyjnej, rozwoju duchowego, a także przyjemnego spędzania czasu. Organizowane są tu koncerty, wystawy, warsztaty, prelekcje, po których można odpocząć pijąc pyszną herbatę w średniowiecznej piwnicy lub klasztornym ogrodzie.
Gdańska Szkoła Kantorów prowadzi zajęcia w przestrzeniach OCEiK-u od 2020 roku.
W roku akademickim 2023/2024 Oblackie Centrum Edukacji i Kultury zostało Oficjalnym Partnerem GSK.
Odwiedź nas:
- www.elzbietanska.pl
- wwww.facebook.com/oblackiecentrum
- www.instagram.com/oceik_gdansk
- www.youtube.com/@OCEiK
Aktualności - kalendarz wydarzeń